"Interjú Farkas Ferenccel, a shoeshine.hu alkotócsoport tagjával. Kerecsend községben már húsz éve mûködik a Világítani fogok névre keresztelt ifjúsági tábor. A táborban cigány és magyar fiatalok együtt vesznek részt. Az elmúlt nyáron a shoeshine.hu alkotói közössége filmet készített a kerecsendi Világítani fogok csapat életérõl."
A cikket itt tudjátok elolvasni.
"Világítani fogok. Ez a neve annak a közösségnek, amely évek alatt szerveződött főként fiatal önkéntesekből egy céllal, hogy a Heves megyei Kerecsenden táborokat, közösségi programokat szervezzen elsősorban a falu hátrányos helyzetű gyermekei, illetve családjai számára. Erről a munkáról készített filmet a Shoeshine stábja, akik már többször voltak vendégei a Karcolatnak. Kerecsendről és a Világítani fogok közösségről mesél az alapító és a film producere. A szerkesztő-műsorvezető, Varga Flóra."
Egy különleges felkérés érkezett a 2016-os év elején a shoeshine.hu szerkesztőségéhez. Fabian Edit Mirjam magyar származású misszionárius nővér azzal a kéréssel fordult hozzánk, hogy a 2016-os év második felében készítsünk egy filmet a Manilában működő ACAY ifjúsági misszióról, melynek ő is tagja. Ez a felkérés rendkívül megtisztelő volt számunkra.
Örömmel jelenthetjük be, hogy az ACAY misszió munkásságát feldolgozó, Manilában forgatott filmünk elkészült és 2017 tavaszán bemutatásra került! Az elmúlt időszakban a film bejárta az országot. Több mint ötven különböző városban és közösségben került bemutatásra, ahol személyes beszélgetsékben, közönségtalálkozókban tudott tovább szaladni a film által felvetett gonolati szál a nézőkben.
A projekt teljes sajtószemléjét a facesoflove.shoeshine.hu oldalon talájátok!
Fiatalok, lendületesek, optimisták és elkötelezettek. Hiszik, hogy munkájuk nyomán – egy kicsit legalább – jobb lesz a világ. Most éppen Manilába készülnek, hogy filmet forgassanak nehéz sorsú fiatalokról és az őket segítő szerzetesnővérekről. Ők a ShoeShine.
Öten ültük körbe egy kávézó kis asztalát. Bazsik Ádám, Huszár Domonkos, Major Péter és Farkas Ferenc képviselték a ShoeShine nevű, immár tíz éve működő, különleges közösségi vállalkozást. Arról kérdezgettem őket, hogy milyen út vezetett el a Fülöp-szigetekre tervezett nagy kalandig.
„2006-ban egy gödöllői keresztény kisközösség weboldalaként indultunk – kezdi Ádám, az egyik alapító, a ShoeShine vezetője. – Dr. Farkas László atya Gödöllőn sokat tett az ifjúsági közösségekért, ma ő a Váci Egyházmegye ifjúsági referense. Mi is az ő hatására lettünk csapat, de mára a ShoeShine kinőtte a kisközösségi létformát.”
Domonkos szintén alapító tag, a mozgóképi részleg vezető rendezője. Péter az első nem gödöllői, aki néhány éve bekerült a csapatba rovatvezetőként, és nevéhez fűződik az Anziksz című különös portréműsor. Ferenc több mint két éve tagja a közösségnek, operatőr és vágó. Összesen 30-35 önkéntes dolgozik a 10 fős koordinációs csapattal, a „belső maggal”.
Mi a ShoeShine? – ez a kérdés érdekelt a leginkább, mert weboldalukat nézve nehéz besorolni bármilyen kategóriába. Ádám rutinosan válaszolt: „Egy kortárs blog és videoblog, egy virtuális kultúrtér, amelynek célja: Isten végtelen kreativitását és szeretetét közvetíteni teljesen új nyelven a kortársak, elsősorban a fiatalok felé. Az online missziónk alapvetően 16-35 év közötti korosztálynak szól, de rendezvényeink, témáink más korosztályhoz is eljutnak. Felekezeteinken belül sok, ma már nehezen érthető szokás és szimbólumrendszer van, amitől a keresztény szubkultúra gyakran érthetetlen a fiatalok számára. Mi azért dolgozunk tíz éve, hogy bemutassuk a kereszténységnek a hétköznapokban is élhető, valóságos arcát, ami nem túldogmatizált, nem túlspiritualizált. Igyekszünk lefordítani a kereszténységet mai nyelvre.”
Domonkos szeretettel emlékezett vissza a kezdeti, gödöllői évek közösségi élményeire: annak hatására született a ShoeShine, abból merítenek ma is. „A kereszténység nem azt jelenti, hogy idős nénik rózsafüzért morzsolnak egy unalmas prédikáció alatt, hanem sokkal inkább azt, hogy tettre kész, életvidám fiatalok találkoznak hétről hétre, megisznak egy-két pohár sört, beszélgetnek az élet dolgairól a keresztény elvek mentén, és próbálnak előrébb jutni.” Péter sietett megnyugtatni: „A 21. századi emberek számára már kiüresedett, régi vallási formákat nem vetjük meg, hanem igyekszünk megtölteni újra tartalommal.” Ádám hozzátette, hogy e közösségi létformának a személyes Isten-kapcsolat adja a hátterét.
A február végén indított, közösségi finanszírozáson alapuló kampányunk sikerrel fut. Hálásan köszönjük megannyi támogató segítségeteket! Köszönjük a megosztásokat, a szellemi és az anyagi támogatást!
Azonban nagyon fontos, hogy a Faces of Love című filmsorozat megvalósítására létrehívott kampányunk még nem zárult le!
Várjuk mindazok segítő támogatását, akik értéket látnak projektünkben!
Az elmúlt hetekben több rádióállomásnál is vendégeskedtünk egy-egy interjú kapcsán. Ezekből mutatunk most.
Ja és persze ne felejts el szólni a többieknek: shoeshine.hu/facesoflove
„A TVShoeShine – Shoeshine.hu egy olyan közösségi online felület, amely egyedi és új szemlélettel szeretné bemutatni azt a kereszténységet, mely fiatalként hitelesen élhető nap mint nap. Az Ifigodollo.hu oldal 2006-ban született azért, hogy a Gödöllői Római Katolikus Egyházközség fiataljai számára információs felületet biztosítson az interneten. Az oldal folyamatosan fejlődött, újabb és újabb rovatok, tartalmak, médiaelemek, és szolgáltatások váltak elérhetővé. Így a kisközösségi weboldal egy nagyobb ifjúsági portállá nőtte ki magát” – olvashatjuk bemutatkozásukat a weboldalon. De kik is ők valójában? Bazsik Ádám vezető koordinátorral beszélgettem.
– Jó a weboldalatok. A „Rólunk” rovatban több érdekes szófordulatot olvasni… „Az értékek magukért kiáltanak”, „megannyi sok alkalommal”, „a TVShoeShine filmjei alapvetően saját eszközeivel készülnek”. Olvasószerkesztőt nem kerestek? ;)
– De, keresünk. S jól látod, vannak hibáink. De úgy érzem, ez az, ami igazán emberivé és egészségesen „nyerssé” teszi ezt a lapot. Mi nem vagyunk tökéletesek, és nem is leszünk soha.
– Komolyra fordítva a szót: ki a mesteretek, szakmai vezetőtök?
– Mesterünk? Jézus Krisztus. Szakmai: nincs. Tényleg nincs klasszikus értemben vett akadémiai, médiadoktori vagy újságírói szakmai vezetésünk. Ez egy garázsprojekt. Mai divatos szóval élve keresztény „startup”. Szerettünk volna olyan platformot létrehozni, amelyben érték van, értékek, amiket mi is ismerünk. Mi keresztények vagyunk, katolikusok. Untuk, hogy begyepesedett idiótáknak vagy életidegen fanatikusoknak tartják az emberek általában a keresztényeket. Gondoltuk, tanulságot teszünk róla, hogy vannak értelmes, normális és egészen emberi katolikusok is.
– Van olyan misszióvezetőtök, aki a helyes teológiára, az üzenetek biblikusságára ügyel?
– Igen. Kifejezetten dedikált TVSS-lelkész is van a csapatban, aki egy katolikus pap. Valamint mi egyenként is kötődünk lelki vezetőkhöz, gyóntatokhoz, közösségekhez, akik – szavaiddal élve – biblikus iránymutatást is adnak, személyesen.
ShoeShine, „súsájn” ízlelgették a szót ismerőseim, mikor először találkoztak munkánkkal. Akik pedig már jól ismerik médiamissziónkat rögtön rávágják, persze, a „cipős tévé”. És jönnek a kérdések: honnan a név? Mindig ugyanazt a kiscipős mikrofont használjuk-e? És egyáltalán, miért is vágtunk bele ebbe az önkéntes munkába?
Az alapötletet Dr. Farkas László atya adta még 2006-ban, hogy a Gödöllői Római Katolikus Egyházközösség fiataljai az ifigodollo.hu oldalon keresztül megoszthassák egymással híreiket, gondolataikat. Ezt kiegészítve indult el 2008-tól a TVShoeShine internetes adása. A cél azonban már ekkor túlmutatott az egyszerű tudósításon. Bazsik Ádám, aki az oldal egyik fő megálmodója így fogalmazott egy interjúban: „Jómagam a grundon nőttem fel, azok között a tizenéves barátaim között, akikkel az utcában ismertük egymást. Egyházhoz, valláshoz nem igazán volt közünk, de egy erős kohézió kialakult. Én a gimnázium után átgondoltam magamban dolgokat és úgy láttam, hogy a hitemet, a kereszténységemet szeretném komolyan venni. De volt bennem egy égető kérdés. Hogy lehet az, hogy itt vagyok, ebben az egyházi csapatban, hiszek Istenben, míg a grundon lévő társam valószínűleg sosem kerül közel Hozzá? Én ezt nem vagyok hajlandó elfogadni!”
Ebből a gondolatból aztán tervek hada született meg. Kezdetben páran voltunk, akik a mozgóképpel foglalkoztak. „Mindenkinek volt otthon valamije. Egy lámpa, egy kamera, egy mikrofon... ezeket közösbe adtuk és elkezdtük. Az első adásunk egy rorátét elevenített meg a gödöllői Szentháromság Plébánián. Innen indultunk... Aztán eljutottunk különböző közösségekhez országszerte és szép kapcsolatok kezdődtek. Egyre több helyre mentünk, egyre több helyre hívtak minket. A kisfilmjeinkbe beleadtunk mindent. Ötleteinket, egyéniségünket, lazaságunkat, ügyetlenségeinket.”- emlékszik vissza Huszár Domonkos, aki szintén a stáb nélkülözhetetlen tagja és az arculat formálója.
Misszió a médiában fiatalosan, lendülettel, egy kamerával, egy mikrofonnal és egyéb fontos hozzávalókkal.
"A TVShoeShine egy olyan online közösségi médiafelület, mely egyedi és új szemlélettel szeretné bemutatni azt a kereszténységet, mely fiatalként számunkra hitelesen élhető nap mint nap. Feladatunknak érezzük, hogy hírt adjunk arról: ma keresztény fiatalnak lenni, Krisztusra hagyatkozni egy teljes élet lehetőségét hordozza." - olvastam a bemutatkozó hirdetést az interneten. Ismerős érzés fogott el, hiszen az én arcom előtt is landolt már az a jellegzetes cipős mikrofon, melybe aztán kedvemre beszélhettem a Genfestről, egy ifjúsági táborról vagy bármi más programról. Érdekelt, hogy mi visz rá fiatalokat ilyen jellegű tevékenységre, ezért a cipős tévé (TVShoeShine) nyomába eredtem. Követtem őket Kecskemétre forgatni, velük voltam Pécsett, Miskolcon és Nagymaroson. Végül egy kávézóban ültem le a stáb két kreatív motorjával, Bazsik Ádámmal és Huszár Domonkossal, hogy ennek a - Magyarországon még mindig rendkívül újnak számító - médiatevékenységnek a hátteréről beszélgessünk.
Bazsik Ádám: "Jómagam a grundon nőttem fel, azok között a tizenéves barátaim között, akikkel az utcában ismertük egymást. Egyházhoz, valláshoz nem igazán volt közünk, de egy erős kohézió kialakult. Én a gimnázium után átgondoltam magamban dolgokat és úgy láttam, hogy a hitemet, a kereszténységemet szeretném komolyan venni. De volt bennem egy égető kérdés. Hogy lehet az, hogy itt vagyok, ebben az egyházi csapatban, hiszek Istenben, míg a grundon lévő társam valószínűleg sosem kerül közel Hozzá? Én ezt nem vagyok hajlandó elfogadni! Aztán eszembe jutott Zakeus és az ő esete. Amikor Jézus azt mondja a fára felkapaszkodott vámosnak: "Zakeus, gyere le hamar! Ma a te házadban kell megszállnom." A környezetében lévő emberek persze csak néznek. Mit akar Jézus ettől a bűnöstől? Nála száll meg? Még eszik is az ételéből? Sokszor ilyenek vagyunk mi is. Pál Ferenc mondja ezzel a szakasszal kapcsolatban, hogy "Én szívesen léteznék egy olyan katolikus egyházban, ahol a hitnek egy nagyon személyes megnyilatkozása is lehetséges. Mert akkor olyan emberek is csatlakozhatnak az egyházhoz, akik egy általános vallásgyakorlatú egyházhoz nem szívesen tartoznak, mert eleve az a meggyőződésük, hogy ők onnan kilógnak." Én ezzel nagyon egyetértek. Az egyháznak formálódnia kell. Nem világiasodnia, hanem felismernie, hogy ezen a bolygón élünk, emberek között, akiknek ismernünk kell a vágyaikat, szokásaikat, küzdelmeiket. Ha ez nincs meg, akkor nem fogják ők sem megérteni, hogy mi az a krisztusi, mély, közösségi élmény, ami bennünket összetart. Itt volt egy pont, amikor elhatároztuk, hogy úgy akarunk kommunikálni, hogy ez a kölcsönösség létrejöhessen. Ez adta a szikráját az online médiának, a TVSS-nak.
Napjainkra az internet a mindennapi élet szerves részévé vált; weboldalak milliárdjai között böngészhetünk minden elképzelhető témában. Mára szinte minden cég, vállalkozás, civil szervezet stb. is rendelkezik saját oldallal. Nem kivétel ez alól a gödöllői katolikus fiatalok által 2006-ban elindított portál (www.ifigodollo.hu) sem. Erről beszélgettünk a közösség egyik tagjával, a site főszerkesztőjével, Bazsik Ádámmal.
– Milyen indíttatásból hozták létre az ifigodollo.hu-t?
– Az oldal Gödöllő és térségének katolikus ifjúsági portálja, ami öt évvel ezelőtt született azzal a céllal, hogy a Gödöllői Római Katolikus Egyházközség fiataljai számára információs felületet biztosítson az interneten, melynek segítségével megoszthatjuk egymással gondolatainkat, híreinket, fotóinkat. A weboldal ötlete egyébként Farkas László atyától származik, aki akkoriban Gödöllőn teljesített kápláni szolgálatot.
– Milyen tartalommal találkozhatnak azok, akik felkeresik „önöket”?
– Az oldal a kezdetek óta folyamatos fejlődés alatt áll, melynek következtében újabb és újabb rovatok, tartalmak, médiaelemek és szolgáltatások válnak elérhetővé a látogatók számára. Mondhatni, hogy a kisközösségi weboldal kinőtte magát egy nagyobb ifjúsági portállá.
Katolikus portál révén természetesen kiemelt szerepet kapnak a vallással kapcsolatos hírek, események, történések, de hangsúlyozom: mindezt nem a megszokott, tényszerű formában tálaljuk, hanem fiatalos lendülettel, vidámsággal, jó értelemben vett humorral.
Számtalan rendezvényre, konferenciára, ifjúsági találkozóra – a hozzánk hasonló szervezetekkel, közösségekkel való remek együttműködések révén – hívnak minket az ország legkülönbözőbb helyeiről. Az ott készült anyagok is mind elolvashatóak, illetve videók formájában megtekinthetőek a portálon.
Ezen kívül 2008-ban internetes tévé csatornával is bővült az oldalunk; jelenleg mintegy 100 videóból válogathatnak az érdeklődők a “TVShoeShine” rovatban. A különböző találkozókról, táborokról és rendezvényekről készült képek száma is több ezerre tehető. Ennek hatására elmondható, hogy már nemcsak a gödöllői, illetve környékbeli fiatalok látogatnak minket, hanem az ország minden pontjáról vannak olvasóink.
Copyright © 2022 TVShoeShine - shoeshine.hu. Minden jog fenntartva.
Az oldalt készítette: Webinformatics