ShoeShine, „súsájn” ízlelgették a szót ismerőseim, mikor először találkoztak munkánkkal. Akik pedig már jól ismerik médiamissziónkat rögtön rávágják, persze, a „cipős tévé”. És jönnek a kérdések: honnan a név? Mindig ugyanazt a kiscipős mikrofont használjuk-e? És egyáltalán, miért is vágtunk bele ebbe az önkéntes munkába?

Az alapötletet Dr. Farkas László atya adta még 2006-ban, hogy a Gödöllői Római Katolikus Egyházközösség fiataljai az ifigodollo.hu oldalon keresztül megoszthassák egymással híreiket, gondolataikat. Ezt kiegészítve indult el 2008-tól a TVShoeShine internetes adása. A cél azonban már ekkor túlmutatott az egyszerű tudósításon. Bazsik Ádám, aki az oldal egyik fő megálmodója így fogalmazott egy interjúban: „Jómagam a grundon nőttem fel, azok között a tizenéves barátaim között, akikkel az utcában ismertük egymást. Egyházhoz, valláshoz nem igazán volt közünk, de egy erős kohézió kialakult. Én a gimnázium után átgondoltam magamban dolgokat és úgy láttam, hogy a hitemet, a kereszténységemet szeretném komolyan venni. De volt bennem egy égető kérdés. Hogy lehet az, hogy itt vagyok, ebben az egyházi csapatban, hiszek Istenben, míg a grundon lévő társam valószínűleg sosem kerül közel Hozzá? Én ezt nem vagyok hajlandó elfogadni!”

Ebből a gondolatból aztán tervek hada született meg. Kezdetben páran voltunk, akik a mozgóképpel foglalkoztak. „Mindenkinek volt otthon valamije. Egy lámpa, egy kamera, egy mikrofon... ezeket közösbe adtuk és elkezdtük. Az első adásunk egy rorátét elevenített meg a gödöllői Szentháromság Plébánián. Innen indultunk... Aztán eljutottunk különböző közösségekhez országszerte és szép kapcsolatok kezdődtek. Egyre több helyre mentünk, egyre több helyre hívtak minket. A kisfilmjeinkbe beleadtunk mindent. Ötleteinket, egyéniségünket, lazaságunkat, ügyetlenségeinket.”- emlékszik vissza Huszár Domonkos, aki szintén a stáb nélkülözhetetlen tagja és az arculat formálója.

2013-ra a TVShoeShine kinőtte addigi kereteit, s a Jóisten kegyelméből megadatott a lehetőség, hogy országos méreteket öltsön. A portál mögött létrejött egy új menedzsment csapat, melynek jómagam is részese lehetek. A stáb is kibővült, 2014-től pedig nemcsak a helyszíni tudósítások, mozgóképes tartalmak és az írott anyagok közül válogathatnak az érdeklődők, hanem új közösségi programokkal is jelentkezik a szerkesztőség.

A TVShoeShine mára egy lendületes, hiteles országos médiává vált, lelkes önkéntesekkel, s remek, emberséges partnerkapcsolatokkal. A keresztény programok szervezői előszeretettel keresik fel a stábot, hogy sajátos nézőpontjából mutassa be az eseményeket. A portál rövidfilmjei a Bónum TV műsorába is felkerültek, valamint írott tartalommal is folyamatosan bővül a shoeshine.hu oldala. Hogy miért lett oly sokak kedvence a „kimondhatatlan nevű” tévé? Elsősorban úgy gondolom az egyedi stílus és a hitelesség miatt. A Nézz, hogy láss! mottó az egész oldal arculatát meghatározza. Valami olyat alkotott a stáb, amit eddig senki. Nem ragaszkodik a mainstream elképzelésekhez, mégis hagyományt és értéket közvetít. Feje tetejére állítja a világot, s olyan újszerű nézőpontból mutat meg ismertnek vélt helyzeteket, mely nemcsak elgondolkodtatja a közönséget, hanem erőt ad és lelkesít. Fáradtan hazaérve a weboldalon, vagy a facebookon mindig találhatunk egy-egy érdekes posztot, aktuális témákkal kapcsolatban. A nézők, olvasók pedig nemcsak elgondolkodnak, hanem kérdéseket is tesznek fel, melyekből párra most választ is kaphatnak: A különleges név, megismerve a hátterét, inkább mondható semlegesnek. A célja, hogy a fiatalok felfigyeljenek rá, és ne legyen feltétlen megtöltve spirituális tartalommal. A névadás terén a zene sokszor segítségünkre jöhet... A rejtély megoldásához pedig érdemes meghallgatni Gorillaz: Get the cool című számát. És valóban, az ehhez kapcsolódó kiscipő a mikrofonunkon mobil, így bármikor, bárhol találkozhatnak vele a gyanútlan interjúalanyok. A TVShoeShine nem egyszerű hírközlő portál, ahol írott és mozgóképi anyagokkal találkozhatunk csupán. Önálló projekttervekkel, sajátos műfajjal rendelkezik ez a valami. A „közvetítés” az online tartalmak mellett a személyes találkozást is jelenti.

A megismeréshez pedig előre kell lépni és körbenézni. Ezt adhatja nekünk a közösségi média, és a másokra való odafigyelés. Ezzel a lehetőséggel élhet az egyház is. Bazsik Ádám szerint is „az egyháznak formálódnia kell. Nem világiasodnia, hanem felismernie, hogy ezen a bolygón élünk, emberek között, akiknek ismernünk kell a vágyaikat, szokásaikat, küzdelmeiket. Ha ez nincs meg, akkor nem fogják ők sem megérteni, hogy mi az a krisztusi, mély, közösségi élmény, ami bennünket összetart. Itt volt egy pont, amikor elhatároztuk, hogy úgy akarunk kommunikálni, hogy ez a kölcsönösség létrejöhessen. Ez adta a szikráját az online médiának, a TVShoeShine-nak.”

A megismerés útja pedig a megosztáson és felfedezésen át vezet. Tisztítsuk hát ki azokat a cipőket, és indulás!

Csicsics Anna
Forrás: Gőbel Ágoston- A cipős tévé esete

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Új város

Új város

Jezsuita bloggerek

Új ifjú